Heineken CFT bier tap | Alfred van Elk industrial design
16468
portfolio_page-template-default,single,single-portfolio_page,postid-16468,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-5.7,vc_responsive
  • heineken-coolflow-technology-bier-tap
  • heineken-coolflow-technology-bier-tap
  • heineken-coolflow-technology-bier-tap
  • heineken-coolflow-technology-bier-tap
  • heineken-coolflow-technology-bier-tap
  • heineken-coolflow-technology-bier-tap
  • heineken-coolflow-technology-bier-tap
  • heineken-coolflow-technology-bier-tap
  • heineken coolflow technology bier tap

Over dit project

Heineken CoolFlow Technology bier tap

 

Duurzame hoogwaardige biertap voor Heineken.

In opdracht van Heineken International heeft Alfred van Elk een nieuwe hoogwaardige biertapkraan ontworpen. De duurzame visuele kwaliteit van het ontwerp is te danken aan de goede samenwerking met de opdrachtgever.

LEES VERDER

Alfred van Elk: ‘Het was een mooie opdracht om aan te werken want Heineken is een bedrijf met ambitie, dat de expertise en de power heeft om zo’n project ook te realiseren. Heineken heeft een sterke, internationale identiteit en mijn ontwerp past daarbij. Met deze nieuwe tap wordt het bier gekoeld van het fust tot het glas. Daardoor is er ultieme bierkwaliteit, elk glas opnieuw. Dit is van groot belang in warme landen als Spanje en Italië, maar Heineken introduceert het systeem nu ook in Nederland. De tap is modulair en kan geïntegreerd worden met de verschillende bierzuilen en aangepast worden aan de identiteit van andere biermerken van Heineken.

In de samenleving is behoefte aan kwaliteitswaarborging rond hoogwaardige voeding en dranken. Het hoogwaardige karakter heb ik bij het ontwerp voor de biertapkraan letterlijk vertaald in de gebruikte materialen en de detaillering. Het was een uitdagende opdracht vanwege de techniek die erin zit. Heineken CoolFlow Technology (CFT) richt zich op het leveren van tapbier voor de horeca. Het tapsysteem is ontworpen om het bier tot de laatste millimeter van de uitloop koud te houden. In dit nieuwe product zit gepatenteerde koeltechnologie en daarvoor is ruimte nodig. Dan is de uitdaging een groter volume te maken dat er toch slank uitziet en dat goed aansluit op de verschillende systemen.

Technisch gaat dit product lang mee. Maar visueel ook: qua vorm, materiaal en opbouw. Ik ben heel blij dat het eindresultaat een eenvoudige uitstraling heeft. Het is niet na twee jaar alweer gedateerd, maar gaat tientallen jaren mee. Ik noem dit visuele duurzaamheid. Horecaondernemers zijn overigens erg blij met het nieuwe systeem. Altijd lekker koud bier tappen en geen enkel bierverlies meer.

Dat het resultaat zo goed is komt ook door de goede samenwerking met de opdrachtgever. Bij Heineken zijn het allemaal stuk voor stuk gedreven mensen. Samen waren we echt op zoek naar de beste oplossing. Ik kreeg daarbij een grote mate van vrijheid. Dankzij de heldere briefing kon ik binnen elke fase absoluut mijn gang gaan in de ontwikkeling van het project. Het was een goed ontwerptraject, want het had de vorm van een trechter. In het begin heb je met elkaar de breedte nodig. Naarmate het project vordert worden de marges smaller. Dit levert creativiteit op. Maar uiteraard gelden bij elke opdrachtgever weer andere prioriteiten en daar moet ik als dienstverlenend ontwerper mee kunnen omgaan. Als je dat niet kunt, moet je niet voor een opdrachtgever willen werken!’

GIO-Goed-Industrieel-Ontwerp-Award-logo
International Design Awards Gold Winner

Opdrachtgever

Heineken International

Ontwerp

Alfred van Elk
industrial design


Engineering

Job Kneppers Ontwerp & Realisatie,
Innewvation

Fotografie

Eric de Vries


Awards

GIO Erkenning
Goed Industrieel Ontwerp

Gold Award
International Design Awards

Categorie
Uitgelicht